WEBBSAJTS ANALYS
Analysera webbsajtstrukturen
Att analysera webbplatstrukturen eller wepplatskartan är ett viktigt steg till en väl optimerad webbsida. Webbplatskartan är en mapp som innehåller länkar till samtliga sidor i webbläsaren. Denna mapp är kopplad till Google via Google Search Console. Google Search Console är ett bra exempel på ett verktyg som gör att Google kan granska arkitekturen bättre på en webbplats. Resultatet bidrar till snabbare uppladdning och bättre förståelse för vilka sidor som behöver optimeras framöver. Klicka Klicka här för en fullständig webbanalys och mer tips om webbanalys.
Innehållskvalitén
En webbsida med en beskrivande och relevant innehåll har en stor fördel i Googles sökresultat. Så här bör informationen och strukturen se ut på din webbplats. På startsidan så ska du börja med en informationsmässig text som ska ha struktur samt vara betydelsefull för dina besökare. Texten bör inkludera titel och beskrivning. Gärna en metabeskrivning som är en kort beskrivning av hemsidan samt dess uppbyggnad där webbsidans kategorier och produkter räknas in. Varje del av sidan bidrar till sökmotorn.
Uppladdningstiden för dina sidor är en till viktig faktor för Googles sökrobotar. Sökrobotarna brukar ha en begränsad tid när de besöker din webbplats. Så du bör ordna snabb uppladdning. Detta gäller även för vanliga internetanvändare som snabbt kan tappa tålamod när dom besöker din webbsida. Då användarna letar alltid efter mer förbättrade samt roliga upplevelser på webben. Om det då tar för lång tid att komma åt webbsidans information så kommer dom garanterat att lämna och leta efter en annan webbplats.
Webbplatsens prestanda
Antal sessioner
Hur många sidor besöks i genomsnitt per session? Ett högt antal kan ha två förklaringar som lyder: Antingen har informationen på din webbplats en hög tillgänglighet och därför är navigeringen snabb och strukturerad. Den andra är att din webbplats kan vara irrelevant, när den information som erbjuds har för hög hastighet.
Omvandlingsfrekvens
Omvandlingsfrekvensen är antalet omvandlingar dividerat med det totala antalet besökare.
Om din webbplats har exempelvis 50 000 besökare i månaden och 1000 personer genomför ett köp. Sidans omvandlingsfrekvens blir 1000/50000 = 0.02 alltså 2%.
Avvisningsfrekvens
En studs är användarbeteende som innebär att lämna en webbplats utan att titta på andra sidor på webbplatsen. En hög avvisningsfrekvens är oftast ett dåligt tecken och innebär en högre studs nivå.vi förbättra användarupplevelse på din sida och öka konverteringsfrekvens.
Laddningshastighet
Hur snabbt dina sidor laddas är mycket viktigt eftersom det kan vara relaterat till din avvisningsfrekvens. Långsam laddning kan leda till att den otåliga besökaren lämnar din
webbplats. Klicka Klicka här för tips om hur du ökar din webbsidas prestanda.
Konverteringsantal
Konverteringsantalet är ett viktigt sätt att mäta hur bra en webbsida presterar. Om webbsidan är användarvänlig och har en bra UX-design så ökar chansen till konverteringar drastiskt. Vi hjälpa ditt företag att öka antalet kvalificerade besökare på din webbsida.