Letar du efter nya bakåtlänkar? Trött på att spendera timmar på att hitta kvalitetslänkar som kommer att vara värdefulla för Google? Det är möjligt att ställa in optimeringar av din webbplats som gör att du kan samla in naturliga och gratis länkar med mervärde och det kan göra skillnad med dina konkurrenters webbplatser. Återigen är det innehållet som är källan! Att låta andra aktörer ge dig synlighet genom att dela ditt innehåll är en dröm som går i uppfyllelse.

Genom att erbjuda nytt och kvalitativt innehåll till Internetanvändare uppmuntrar du dem
naturligtvis att dela det med andra via ett blogginlägg eller sociala nätverk. Tack vare detta kommer du att kunna förbättra din online-ryktbarhet.

Det är kvaliteten på ditt innehåll, kvaliteten på dina sidor som påverkar att få länkar och trafik till din webbplats. Faktum är att om du producerar innehåll utan mervärde är det osannolikt att en pålitlig webbplats med god auktoritet i din bransch kommer att ge dig synlighet. Omvänt, om du producerar rikt, varierat, nytt innehåll originellt eller roligt, maximerar du chanserna att få synlighet genom att locka spelare till din marknad.

Netlinking guide

Det finns många former av innehåll som kan vara extremt effektiva för att locka länken. Här är några:
-Erbjud de mest kompletta och originella artiklarna som möjligt: Med så kallade långa artiklar, förutom att publicera potentiellt viralt innehåll lägger du alla chanser på din sida för att behaga Google!
-Publicera polemiskt innehåll: Människor tycker om att kritisera och debattera. Kontroversiellt innehåll kan locka ett stort antal länkar. Se dock till att välja ett ämne som kommer att locka uppmärksamhet.
-Presentera tjänster eller produkter genom jämförelser, tester och demos: Detta innehållsformat kan snabbt bli viralt.
-Erbjud evenemangsartiklar: Du kan presentera och beskriva en händelse, många Internetanvändare letar efter konkret och tillförlitlig information om händelser.
-Skivlistor: I en länk är bakåt logik artikellistorna (Topp 10, bra planer, de otillåtna) effektiva.
-Dela en infographi: Infographi är ett bra sätt att hämta returlänkar till din webbplats. Folk uppskattar statistik och siffror. Illustrerade i grafisk form är de desto mer relevanta.
-Ring dina kontakter: Om du har släktingar, kollegor eller kunder på internet kan du föreslå att de gör en länk till din webbplats.
-Publicera på kataloger: De är de mest kända platserna för att få konstgjorda länkar. Se dock till att välja dina kataloger noggrant eller riskera att få en backlink av dålig kvalitet.

-Kommentera och delta på bloggar och forum: Bloggar och forum är bra platser att sätta dina
bakåtlänkar. Tyvärr passerar fler och fler av dem länkarna i NoFollow. Men om du behärskar fotavtryck kan du fortfarande hitta bloggar och forum som ger dig möjlighet att få en länk i DoFollow.
-Utveckla ett webbplatsnätverk (PBN): PBN består av en uppsättning domännamn som tillhör dig där du kan placera dina bakåtlänkar som du vill. Försiktig! Denna praxis missförstås av Google, som kan anse att detta är ett av de ”knep som är utformade för att artificiellt förbättra rankningen på sökmotorer”.
-Övervaka och hämta brutna länkar: Ibland finns vissa webbplatser och webbadresser som omdirigerar till dig till sidor som inte längre finns. Verktyg som Screaming Frog kan hjälpa dig att identifiera dem.
-Sociala medier: Tänk på länkutbyte, på sociala nätverk finns många länkutbytesgrupper och låter dig få bakåtlänkar genom att skriva gästartiklar eller genom att skicka en länk till andra webbplatser. Annars finns det plattformar för att utbyta och köpa länkar.

Under årens lopp har sociala medier och delning blivit viktiga. För indexering och positionering av ditt innehåll på ena sidan, men också för din e-ökändhet på andra sidan.

Att dela innehåll på sociala nätverk (och därför mer exakta länkar till innehållet på din webbplats) är en effektiv Netlinking-praxis. De mer virala innehållet är desto mer sannolikt är de att ange sökmotorresultatsidor igen.

Vad vi bör komma ihåg från den här artikeln är att Netlinking är en riktig SEO-strategi som måste tänkas på innan du går huvudstupa. Länkutbyten måste vara av hög kvalitet och relevanta. Syftet är att ge information till Internetanvändaren om ett visst ämne så att användaren delar det naturligt i sina egna nätverk.