SEO STRATEGIER

 

 

Bygg en effektiv SEO-strategi

Förhoppningsvis kommer checklistan att ge dig möjligheten att hitta några sätt att förbättra optimeringen av din webbplats. Genom att genomföra en SEO-strategi kan du få synlighet och samtidigt bli bäst positionerad i sökresultaten av sökmotorer särskilt Google. För att vara väl positionerad på Google är det absolut nödvändigt att följa de olika SEO regler under för att lyckas med din SEO-strategi. 

Checklista SEO On-Page och innehåll

  • Optimera dina sidtitlar (inklusive hemsidan)

Page titel optimering är den viktigaste SEO faktorn. I din titel bör du inkludera ditt målskörd eftersom detta hjälper både sökmotorer och användare att få en uppfattning om vad sidans innehåll handlar om. Förutom att använda nyckelord i rubriken bör du också följa dessa bästa metoder: Varje sida på din webbplats bör ha en unik titel tag, en sidrubrik bör noggrant beskriva sidans innehåll, titlar bör vara kortfattade och informativa (helst mindre än 60 tecken).

  •  Optimera dina metabeskrivningar

Bra meta beskrivningar kan öka din CTR (klick frekvens) och få dig mer sökmotortrafik genom att utnyttja ditt befintliga innehåll och ranking.

  • Optimera dina inlägg för Googles webbplatslänkar

Google visar webbplatslänkar för enskilda inlägg också. Post webbplatslänkar gör din sökning snäppet mer attraktivt.

  • Optimera dina inlägg för Google med hjälp av listor. Google älskar att visa listor ovanpå dina sökresultat.
  • Kontrollera och optimera H1-taggen för alla sidor. H1-taggen ska vara samma eller något annorlunda än sidrubriken
  • Kontrollera och optimera dina sidrubriker:

Optimera de andra rubrikerna i ditt inlägg. Det är oftast H 2 och H 3 rubriker. Använd inte rubriktaggar när andra taggar som fet text eller kursiv är mer lämpliga.

  • Se till att ditt mål sökord ingår i ditt inledande stycke:

Detta är en av de grundläggande principerna för SEO innehåll. Med sökorden vill du att din sida ska bli känd på Google. Därför ska du göra ditt öppningsstycke relevant för dessa sökord, för både sökmotorer och användare.

Checklista SEO Off-Page

Utgående och ingående länkar kommer att omdirigera läsaren till en annan webbplats eller sida. Detta gör det möjligt för läsaren att upptäcka mer om ämnet och det kommer att lägga ytterligare värde på ditt innehåll. Vi är övertygade om att du alltid ska försöka skapa intressanta länkar till din webbplats och analysera dina konkurrenters länk profiler. Om du inte känner till dina konkurrenters länkprofiler. Därför är det viktigt att spendera tid på att analysera dina konkurrenters innehåll. Det finns alltid nya möjligheter att bygga länkar som du kan utforska och utnyttja, men det tar ofta tid att hitta dem. Klicka Klicka här för att se kommande SEO uppdateringar.

 

Checklista SEO Off-Page

SEO strategier för snabbare resultat

Google search console

Du kan använda Googles sök konsol (google searsh console) för att ta reda på vad Google vet om din webbplats, analysera din ranking på Google,  identifiera ,åtgärda fel som rör genomsökning indexering eller informera Google om ändringar på din webbplats.

Setup Google Analytics

Lära sig att använda grundläggande SEO rapporter. Det första steget är att installera Google Analytics-koden på din webbplats. Med Google Analytics kan du analysera ditt innehåll, trafikkällor och få tillgång till ett antal värdefulla uppgifter om dina besökare och webbplatsens prestanda.

Optimera webbplatsstruktur

Eftersom Google fortsätter att bygga en mer semantisk webb och strukturerade data blir mer och mer värdefull. Strukturerade data hjälper dina organiska listor att sticka ut på SERP. En bra webbplatsstruktur är inte mer än 3 nivåer djup. Länkar ska nås från hemsidan i 3 klick eller mindre. Webbplatsen menyn bör återspegla webbplatsens struktur.

Checklista för On-page seo strategi

Det är nödvändigt att följa Googles riktlinjer och regler som gör att du bättre kan optimera ditt innehåll på SEO-nivå såsom:

  • Kontrollera och optimera H1-taggen för alla sidor, optimera dina sidrubriker
  • Nykelsökord ingår i ditt inledande stycke
  • Varje sida bör ha en unik titel tag och en bra meta beskrivning.
  • SEO-strategi ska inkludera en checklista för On-page seo och Off-page. Här kan du hitta tips för en optimerad  on-page innehåll.

Optimera webbplatskarta 

En XML-webbplatskarta är en fil som listar alla sidor på din webbplats som sökmotorerna behöver känna till. En webbplatskarta talar om för Google vilka filer du anser vara viktiga på din webbplats och ger också värdefull information om dessa filer. Du måste kontrollera att din XML-webbplatskarta är korrekt optimerad och giltig sedan skicka din webbplatskarta till Google och Bing.

Förbättra hastigheten på din webbplats

Du måste se till att webbplatsen laddas upp snabbt och acceptera att användarna fortsätter att förvänta sig mer. Ingen vill gå till en långsam webbplats. Faktum är att Google nyligen bekräftade en kommande uppdatering: ”Google Page Experimenten” för 2021 som borde lägga ännu större vikt vid användarupplevelsen som en rankningsfaktor.

Bildoptimering  

Se till att bilden eller alt-taggen är korrekt konfigurerad. En korrekt konfiguration innebär ett beskrivande namn till bilden, hög upplösning, rätt storlek och bra kvalitet. Smush är en bra WordPress verktyg som hjälper till att optimera dina bilder.

Konfigurera Google My Business

Om du driver ett lokalt företag, se till att du är registrerad (och rankad) på Google My Business.

Inkludera en video i webbplatsen

Online video innehåll verkar vara vägen att gå. YouTube har mer än en miljard användare. Ett bra sätt att fånga – och behålla – dina besökares uppmärksamhet är att ha en video i din webbplats.

Nu kan du få fler besökare än dina konkurrenter

b3seo optimering-logo

Besök oss

Vendevägen 87

182 32 Danderyd