Ett nyckelord är ett ord eller en fras som refererar till innehållet i en sökning på en sökmotor. Genom att känna till dessa uttryck och sökvolymer så kan du optimera din webbplats därefter, särskilt genom att skapa redaktionellt innehåll runt de riktade sökorden. Varje SEO strategi kräver en rik och konsekvent sökning med effektiva ord. Faktum är att bland en mängd kriterier så kan sökmotorer delvist indexera webbsidor enligt de sökord som har infogats i dem. Med andra ord så ger sökorden en vägbeskrivning till Google. Sökmotorn kan fånga den centrala informationen på din webbplats, förstå dess tema, de tjänster eller produkter som erbjuds, din plats osv.

Nyckelord representerar grunden för naturlig referering. För att optimera webbplatsen är det första du bör göra att skapa din sökordslista. Du kommer att behöva:

-Hitta de sökord som din målgrupp söker.

-Välja vilka sökord som ska prioriteras.

-Uppdatera din lista på en löpande basis.

1.Hitta de sökord som dina målkunder söker

-Gör en lista över allmänna ord som beskriver dina produkter och tjänster, ditt företag, din bransch, etc.

 –Vad kan de skriva för att hitta det du erbjuder? 

-Hur dina kunder letade efter dig!

-Sociala nätverk: Besök Facebook-grupper, bloggar, forum, etc. där din målgrupp finns. Du hittar förmodligen sökordsidéer.

-Dina konkurrenter: Ta en titt på deras webbplatser. Titta på vilka ord som används i deras sidor, i deras rubriker, tisteltaggar etc. 

Om du har ett statistiskt verktyg eller sökverktyg på webbplatsen hittar du idéer genom att titta på de ord som besökarna redan har sökt efter. Dessa online-verktyg hjälper dig att hitta liknande sökord eller idéer för helt nya sökord du inte har tänkt på.

– moz (fri begränsad version)

Google Trender (Kostnadsfri)

KeywordTool.io (fri begränsad version)

ubersuggest (fri begränsad version)

– woorank (fri begränsad version)

2.Välj vilka sökord som ska prioriteras

Hur mycket sökord du kan optimera på din webbplats beror på storleken (antalet sidor) på din webbplats. Därför är det bäst att välja ett par enstaka sökord och hålla andra ord till att arbeta på senare när din webbplats utvecklas.

Börja med sökord där det är mer realistiskt att positionera dig på kort sikt. Här är några saker att tänka på när du gör ditt val.

– Konkurrens: Efter att ha hittat de ord vårt mål söker, är det viktigt att veta om dessa ord står inför betydande konkurrens eller inte. Det kan vara fördelaktigt att satsa på nyckelord som söks efter, men för vilka kommer du att ha mindre konkurrens.

-Antalet konkurrenter: Skriv in sökorden i Google och kontrollera antalet resultat (sätt inom citattecken hela den sökta termen t.ex. ”mountainbike”). Ju fler resultat det finns, desto svårare blir det att få ut din webbplats i den här listan.

-Ryktbarhet av konkurrenter: Kontrollera namnet på webbplatserna på första sidan i sökmotorn samtidigt. Om dessa webbplatser är som Ebay, Amazon, etc. blir det väldigt svårt att positionera dig med detta sökord.

-Lokal forskning: Om du riktar dig till kunder som bor i ett visst geografiskt område (region, ort osv.) lägger du till alla relevanta namn i din sökordslista. Logiskt sett kommer det att finnas mindre konkurrens på termen ”rörmokare i Stockholm” än ”rörmokare.” Detta gör det enklare och snabbare för din webbplats att visas i Google med sökord för lokaliserad sökning.

-Fokusera på specifika sökord. Tänk på termer som avser produkter och tjänster som är exklusiva för dig eller som sannolikt är av intresse för en typisk eller specialiserad kundkrets. Det blir färre konkurrenter och större chans för dig att ta din plats i sökresultaten.

-Långa fraser för med sig bättre resultat: Här förlitar vi oss på specifika uttryck som innehåller 3 eller fler ord. (t.ex., ”Nike kvinnors volleyboll skor” i stället för ”skor”) Ju mer exakt du är, desto mindre konkurrens finns och ju mindre konkurrens det finns, desto större är dina chanser att komma ut på Google. Ett enda långt tåg med ord kommer att föra lite trafik till din webbplats. Men genom att optimera flera långa meningar kommer dessa i kombination med varandra att vara en viktig källa för din trafik.

3.Uppdatera din sökordslista löpande

Du kommer också att upptäcka att vissa av dina sökord inte fungerar bra. Du måste lägga dem åt sidan och fokusera på mer produktiva sökord. Det refererande arbetet görs regelbundet. I den föregående delen av guiden valde du rätt sökord för din webbplats. Nu är det dags att optimera din webbplats runt dina sökord.

4.Gruppera dina sökord och länka dem till en sida

Det första steget är att gruppera dina sökord efter ämne. Begränsa antalet ord till 5 eller 10 och bestäm huvudnyckelordet för gruppen. Varje grupp av sökord kommer att bli föremål för en sida på din webbplats. Du kommer att använda huvudnyckelordet i rubriken och sidhuvudet och andra i andra delar av sidan. Sökresultaten visar en lista med länkar till specifika webbsidor. Varje sida på din webbplats har en chans att visas enligt vissa sökord.

5.Skapa relevant, optimerat innehåll

Den första optimeringstekniken för att referera till din webbplats är helt enkelt att lägga till innehåll som är relevant för besökarna och kan fånga deras intresse. Skriv om det valda ämnet och ta med de sökord du har kopplat till det.

6.Placera dina sökord klokt i dina sidor

Nästa steg är att ställa in dina sökord för att uppmuntra sökmotorer att rangordna dina sidor framför dina konkurrenter. Här är några ställen att använda dina sökord.

-Taggar : Detta HTML-element används för att beskriva ämnet för en webbsida och är mycket viktigt att ha med. Taggen är den blå texten i sökresultatet. Se till att ta med huvudnyckelordet på din sida. Kontrollera att varje sida har olika taggar.

-Metataggens beskrivning: Det här är den lilla svarta texten som visas i sökresultatet. Det används för att sammanfatta innehållet på sidan. Tvärtemot vad man tror så har nyckelorden här inget inflytande. Det viktiga är att skriva en eller två rader som kommer att få folk att vela besöka din sida snarare än en konkurrents.

-Titeln och intertitlarna: Strukturera dina texter med dessa element. H1-titeln är den som visas först på din sida. Det är också den som betyder mest för sökmotorer. Det ska bara finnas en sida. Infoga huvudnyckelordet i den sidan.

-innehåll : I allmänhet inkluderar du ditt huvudnyckelord i det första stycket och ser sedan till att inkludera dina andra sökord i resten av innehållet.

-Bilder: Kom ihåg att beskriva dina bilder med bildtexter eller taggen ”Alt” denna tagg hjälper sökmotorerna att förstå din bild. Det är också den text som visas när bilden inte kan visas. 

7.URL (din sidas webbadress)

Välj en kort webbadress som är relaterad till temat på din sida. Se till att du skapar begripliga webbadresser för besökarna. En webbplats optimerad med rätt sökord. Nu vet du hur du använder dina sökord på bästa sätt. Detta är väsentligt för att referera till din webbplats.