SEO | SÖKOPTIMERING
Syftet med SEO
SEO eller sökmotoroptimering innebär ofta att man gör små justeringar i vissa delar av sin webbplats. När de visas individuellt kan dessa justeringar verka små, men i kombination med andra optimeringar kan de ha en betydande inverkan på webbplatsens användarupplevelse och prestanda i naturliga sökresultat.
Målet med en webbplats är att tillgodose användarnas behov, varje optimering måste syfta till att förbättra användarens upplevelse. Dessa ”användare” inkluderar sökmotorer som hjälper människor att upptäcka det eftersökta innehållet. Man ska därför fokusera på naturlig hänvisning som handlar om att hjälpa sökmotorer tolka och presentera rätt innehåll.
Google dominerar
Google är den största sökmotorn idag med över 55 miljoner sökningar dagligen bara i Sverige. Studier har visat att folk klickar mest på de 3 första sökresultaten och ignorerar resten. Det är därför väldigt viktigt att visas högst upp på sökresultaten för att driva in så mycket trafik som möjligt. För att hamna högst upp på Googles sökträffar är det nödvändigt att ta sin tid och ordentligt skriva och strukturera sin webbplats för att få det optimala resultatet.
Vilka är de viktigaste kriterierna i SEO?
Google betygsätter webbplatser efter relevans. Ju högre betyg, desto synligare blir de och därmed får sidan en bättre placering. För att vara relevant på Google behöver man uppfylla vissa kriterier.
On-pageoptimering
On-page eller on-siteoptimering är en uppsättning av metoder som används för att förbättra kvalitén på en webbsajts innehåll. De viktigaste elementen att fokusera på när det gäller On-page optimering är:
- Titel tagg (titeln på sökresultaten)
- Metataggar (metabeskrivning, nyckelord)
- Semantisk markering (H 1-H 6)
- Webbadresser
- Sidinnehåll (Body)
- interna länkar
Off-page optimering – externa länkar
Off-page representerar den delen som är utanför webbplatsen. Alla externa länkar som riktas till din sajt är bra och får Google att rekommendera din webbsida till andra. Mängden länkar är också en faktor, men det är mycket viktigare att satsa på kvaliteten på länkarna än på deras kvantitet.
Användarupplevelse & UX-design
Denna del är den sista som beaktats av Google och måste tas på allvar om man vill säkra en plats i de första sökresultaten. Det finns väsentliga delar inom UX-design, om de görs bra kommer det sannolikt att spara mycket utrymme i resultaten och göra din sida mycket mer synlig. Omvänt skulle det vara ett allvarligt misstag att helt strunta i användarupplevelsen. Du riskerar att bli straffad av sökmotorer och visas mindre för sökare då Google kommer att fortsätta höja sin standard inom området.
Hur förbättrar jag besökarnas användarupplevelse?
Användarupplevelsen är kopplade till tekniska element som inkluderar:
- webbplatsens infrastruktur (HTML-kod, domännamn, genomsökning etc.)
- Vikten och hastigheten av webbsidan.
- Webbsidan utseende och kvalitet.
- Arkitektur och trädstruktur.
Dessa är alla operationer som kommer att förbättra bilden av din webbplats för Google och för andra sökmotorer. För mer tips om användarupplevelse klicka här
Vår SEO process
1. Dina mål och behov
Först tar vi ett kort samtal kring dina mål och behov. Varför du vill sökmotoroptimera din webbsida och vad du vill åstadkomma med det. Vi skräddarsyr sedan en passande plan för just dig.
2. Genomgång av webbsidan
Vi går igenom din webbisda och bedömer vilka ändringar som krävs för att komma närmare det uppsatta målet.
3. Sökordsanalys
En ordentlig sökordsanalys genomförs. Vi ser vilka sökord som är mest lönsamma att optimera för. Detta är med hänsyn till din och dina konkurrenters nuvarande placering. Detta inkluderas i On-page arbetet.
4. Länkarbete
Externa länkar är extremt viktiga för en topplacering på en sökmotor. Vi ser till att du har tillräckligt med tillit från sökmotorer med hjälp av Off-page arbetet och olika länkstrategier.
5. Rapport
För att involvera dig i processen kommer vi regelbundet skicka en rapport som förklarar vilka steg som har tagits, din nuvarande placering, hur mycket trafik din webbsida får och vad som ska göras härnäst.