SEO  E-HANDEL

 

 

SEO optimering för E-handel 

Letar du efter prestanda? Med B3seo väljer du revolutionerande teknik och unikt stöd som ökar kraften i din SEO och ökar din e-handelswebbplats! Målet med din e-handelswebbplats är att konvertera dina besökare till kunder. Maximera din synlighet på webben och öka antalet besökare på din webbplats genom att aktivera de olika e-handelsförvärvskanalerna: naturlig hänvisning, reklam, sociala nätverk, marknadsplatser och prisjämförelser. För att nå och locka dessa konsumenter, kartlägga deras resa (Kund resa) och vara närvarande på de olika kanalerna där din publik sannolikt kommer att leta efter dig.

E-handel och webbplatsarkitektur:

Arkitekturen på din webbplats, eller mer exakt hur dina sidor är organiserade och strukturerade, är en mycket viktig SEO-aspekt att tänka på. Med så många sidor måste webbplatsens struktur faktiskt vara smidigt att surfa på. Hur? Två gyllene regler för arkitekturen på en e-handelsplats: Gör det enkelt och gör dina produktsidor tillgängliga från din hemsida med 3 klick eller mindre.

seo ehandel

E-handel och Netlinking

När vi talar om netlinking finns det faktiskt två typer av netlinking: Intern och extern netlinking. När vi pratar om intern netlinking handlar det om länkarna du kommer att länka dig själv från en sida på din webbplats till en annan sida medan extern netlinking är en strategi där andra webbplatser väljer att prata om dig och skapa länkar till dig. För att ha en djup förståelse om netlinking strategi, så kan du ta en titt på länkbyggnad.

Fokusera på lokala sökningar:

Geolokaliseringen av de föreslagna resultaten beroende på användarnas placering är en av de viktigaste utvecklingarna av sökmotorer under de senaste åren. Införliva lokal SEO i din naturliga SEO-strategi, för att öka synligheten på din webbplats och locka  besökare till ett definierat territorium.

Kategorier bland konkurrenter:

Amazon är en otrolig inspirationskälla för att söka efter nyckelord för dina kategorisidor, men vi rekommenderar att du tittar på dina konkurrenter och analyserar strukturen på deras meny, deras kategorier och hur de organiserar sina produkter.

E-handel, SEO och sökordssökning:

För att utveckla en effektiv SEO-strategi för en e-handel sida är det första steget att söka efter relevanta nyckelord för att säkerställa att du är positionerad på toppen av sökresultatet.

Hitta relevanta sökord för dina produktsidor:

Det finns ganska många verktyg som kommer att hjälpa dig med sökordsförslag relaterade till vår sökning liksom Ubersuggest, SEMRush, ahrefs…

Sökmotorannonsering

(SEA) avser annonsering på sökmotorer eller på sociala nätverk.

 

Sökmotorannonsering (SEA)

Denna betalda referens består av att köpa hyperkvalificerad trafik via nyckelord, på en COST-per-Click-modell. Det kallas också ”sponsrade länkar”, där annonsören (dvs. handlaren) betalar för varje klick som görs på deras annonser.

Bland de olika reklambyråerna på Internet är Googles sökmotor – Google Ads – oundviklig. Det centraliserar de olika online annonseringsverktygen i söknätverket, skärmen, shopping, YouTube och Gmail igen. Vill du dra nytta av SEA:s potential för din e-handelsverksamhet? Här är dess fördelar:

-Omedelbar synlighet och resultat.

-Tillgång till en mycket bred publik.

-Förmågan att rikta in sig på rätt personer, vid rätt tidpunkt och på rätt plats, exakt kontroll av avkastningen på investeringen.

Social Media Optimization (SMO) :

Är en uppsättning av metoder för att öka medvetenheten om sin webbplats och locka besökare till sin online butik, genom spridning av innehåll på sociala medier (Facebook, Snapchat, Instagram, Pinterest ..). Andra uppmärksamhetspunkter att ta hänsyn till: Behovet av att publicera regelbundet på dessa medier och att följa ditt e-rykte. Vårt råd: Använd kanal som en kompletterande källa och inte den enda källan till besökare.

prisjämförelse

Marknadsplatser och prisjämförelse:

Genom att referera till din e-handelskatalog på shopping kanaler som marknadsplatser, Affiliate-nätverk och prisjämförelser kan du dra nytta av trafiken hos några av e-handelsjättarna som Amazon, eBay eller Prisjakt, Pricerunner. Stor fördel med SEO på shopping kanaler: Trafiken är i huvudsak extremt kvalificerad, med en provision per klick (CPC) eller köp (CPA). För att få dina produkter tillbaka till toppen av resultaten på jämförelser och andra marknadsplatser är det viktigt att arbeta med innehållsstrategier i din katalog – nyckelord i titlar och beskrivningar, attribut, visuella kvalitet annonser… – parallellt med din prissättningsstrategi.

E-handel och SEO on-page

 

Hur organiserar information i produktsida?

Det viktiga är att sätta dig själv i stället för Internetanvändaren för att förutse hens behov och den information som krävs för hens köp. Det finns 6 nyckelfrågor:

Hur mycket: hur mycket kostar det? Hur mycket köper jag för priset?

Vad: vad köper jag? Är denna produkt av kvalitet? Uppfyller det mina kriterier?

Vem: vem säljer den här produkten? Är säljaren pålitlig? Är platsen säker?

Var: var tillverkas denna produkt?

Hur: hur tillverkas denna produkt?

Varför: varför skulle jag köpa den här produkten? Behöver jag den verkligen? Vad kommer produkten att ge mig?

Tagg för metabeskrivning

Din metabeskrivningstagg är viktig för att maximera din CTR och förbättra din Page Rank. De höga CTR-nyckelorden som nämns ovan kan naturligtvis användas i metataggen. Fördelen med den här taggen är att du har fler tecken tillgängliga för att beskriva ditt erbjudande med längre meningar. Några exempel på fraser som kan göra att du kan öka din CTR:

Njut av de bästa priserna idag på.

Spara 30% idag på . . .

Alla våra – till salu nu.

Njut av GRATIS frakt idag.

Klicka här för att se alla våra rabatter på . . .

Stort urval av ’ till de bästa priserna.

E-handel och SEO på sidan

Nu när du har dina sökord och webbplatsens arkitektur är korrekt utformad måste du nu optimera dina produktsidor och kategorier. För de flesta e-handelswebbplatser är det sidorna som rapporterar mest trafik och konverteringar. De får därför inte förbises när det gäller deras SEO-optimering.

Titel rådgivningstaggen: För sidans rubriktagg använder du huvudnyckelordet, men se till att lägga till sökord med långt drag som hjälper dig att öka din CTR och konverteringar genom att tömma kvalificerad trafik.

Några exempel på termer som ofta används av Internetanvändare under en sökning:

Billigt/Erbjuder/Yttrande/Bästa/Online/Fri frakt

Google använder CTR som ett mått för att betygsätta en webbplats. Även om det inte var det är det fortfarande intressant att optimera titel taggen med nyckelord som har en hög CTR. Varför då? Nyckelord med hög CTR – fler klick på din sida mer trafik – KONVERTERINGAR. Några exempel på höga CTR-nyckelord som du kan använda i titel taggen:

X%/Garanti/Bästa pris/Fri frakt/Expressleverans/Saldon

För att optimera H1-taggen kom ihåg att inkludera ditt huvudnyckelord och långa dragnyckelord för att öka dina chanser att positionera dig på sekundära nyckelord. För mer info om titel optimering läs våra inlägg om hur skriver man attraherande titlar. 

 

Nu kan du få fler besökare än dina konkurrenter

b3seo optimering-logo

Besök oss

Vendevägen 87

182 32 Danderyd