”Google Page Experience-uppdateringen”, som introducerades i maj förra året, förväntas lanseras i maj 2021, enligt ett meddelande från Mountain View-företagets sökmotor. Ankomsten av denna stora uppdatering illustrerar perfekt Googles önskan att utveckla sin algoritm, för att kontinuerligt förbättra kvaliteten på sina resultat. För den här nya uppdateringen vill Google integrera Core Web Vitals för att bedöma kvaliteten på upplevelsen på en webbsida. Core Web Vitals är en uppsättning kriterier som gör det möjligt för Google Search-algoritmen att bättre bestämma UX på en sida:
-LCP (dags att läsa in en webbsida)
-IDF (interaktiviteten på en webbsida)
-CLS (visuell stabilitet i en webbsidas gränssnitt)
-Responsiv design, säkerhet (ingen skadlig kod)
-Skydda anslutningen ,säkerhet (https)
-Tillgänglighet för webbsidesinnehåll
Genom att ta hänsyn till viktiga webbsignaler genom sin algoritm kommer Google Search därför att gynna webbplatser och sidor som erbjuder en utmärkt användarupplevelse. På andra sidan kommer sökmotorn att fortsätta att nedgradera långsamma sidor och webbplatser och inte optimerade för mobila enheter och / eller med ett ergonomiskt gränssnitt. För att dra nytta av denna indikator och öka både sin SEO och sin trafik måste en sida uppfylla alla Googles UX-kriterier och krav.
Som jag nämnde tidigare är UX en av de viktigaste pelarna i SEO på Google. För att undvika nedgraderingar av dina sidor på sökmotor-SERPs rekommenderar jag att du arbetar med din webbplats användarupplevelse innan du distribuerar uppdateringen av Google Page Experience. För att din webbplats ska kunna erbjuda en optimal UX måste den ha ett antal egenskaper enligt Peter Morville, en informationsarkitektur specialist:
-Användbarhet: Erbjuda innehåll som uppfyller användarnas förväntningar och lätt att använda med 3 klick
-Önskvärt: med en snygg design som uppmuntrar Internetanvändare att fortsätta surfa.
-Tillgängligheten: Gör det möjligt för användare att snabbt och enkelt hitta det de letar efter och erbjuda olika element som gör det enklare för personer med funktionshinder att navigera.
-Trovärdighet: tillhandahålla tillförlitlig information.
-Giltig: ge användarna mervärde.
För att erbjuda alla dess egenskaper till din webbplats och förbättra din SEO föreslår jag att du optimerar användarupplevelsen genom att utföra 3 steg:
1.Analysen av Internetanvändarnas beteende
Användarbeteendeanalys är ett viktigt steg för att optimera UX och förbättra SEO på din webbplats på Google. Det är faktiskt omöjligt för dig att helt tillfredsställa dina besökare, utan att veta vad de förväntar sig av varje sida på din webbplats. Genom att lära dig om målgruppens beteende kan du bestämma bromsarna som hindrar dem från att fortsätta sin navigering, men också de punkter som kan förbättras.
Beteendeanalys börjar med prestanda för de olika elementen på varje sida på din webbplats: Call-to-Action meny. För att få konkreta och tillförlitliga data rekommenderar jag att du använder ett dedikerat verktyg. Många program ger dig indikatorer som klick frekvensen på en artikel, tveksamhetstiden eller inkomsten per klick.
Klick frekvensen berättar om procentandelen användare som har klickat på ett objekt på en sida på din webbplats. Den genomsnittliga tiden mellan den sista förbiflygningen av ett element och dess urval av besökaren. När det gäller intäkter per klick berättar det vad som har bidragit mest till att göra dina besökare till kunder.
När du har analyserat användarbeteendet tittar du på användarnas resor och jämför webbplatsens prestanda med dina konkurrenters. Rutterna låter dig veta när användare lämnar din webbplats och hur många besökare som har skapat en kundvagn. Jämförelser är också utmärkta lösningar för att identifiera vilka element som bidrar till att förbättra användarupplevelsen på din webbplats och som bör förbättras.
2.Sätta mål och förbättra
När du har samlat all nödvändig information under beteendeanalys måste du ställa in dina mål och utföra förbättringsarbetet för att förbättra upplevelsen som erbjuds dina besökare och SEO på din webbplats. Beroende på dina behov kan du välja att förbättra din konverteringstunnel, citera skapande. När dina mål är på plats, börja förbättringsarbetet genom att fokusera på enkla optimeringar:
3.A/B-Testet
För att identifiera designen och elementen som fullt ut bidrar till att förbättra upplevelsen på din webbplats samt öka din konverteringsfrekvens rekommenderar jag att du skapar olika versioner av varje sida och utför A / B-tester. Med A/B-tester kan du identifiera vilken version av en sida som bidrar mest till att uppnå dina mål.
Slutsats
För att förbättra hänvisningen till din webbplats måste du nu titta på dess design, interaktivitet och användbarhet, men också dess laddningstid, dess säkerhet och tillgängligheten för dess innehåll (inga påträngande annonser).
För CMS-användare, inklusive WordPress, kan valet av tema påverka UX. Förutom design, interaktivitet och användbarhet spelar temat en viktig roll i hastigheten på laddningssidor på en webbplats. Undvik sidbyggare och annat innehåll som kan tynga ner dina sidor. Genom att välja ett WordPress-tema med en lätt kod och välja en högpresterande värdstruktur kan du avsevärt minska
Hi