WEBBSIDANS INNEHÅLL

 

 

Optimera ditt innehåll för Google

 Att skriva en SEO-artikel för Google är förvisso en bra punkt, men att optimera den är något helt annat. För att väl refereras på Google är det absolut nödvändigt att skriva en väl formulerad artikel, vilket resulterar till att artikeln visas först i sökresultatet på Google. Det viktigaste inom organic research handlar inte enbart om de sökord som används utan det viktigaste är uppsättning av regler som skall följas.

Hur lyckas vi optimera innehåll ?

SEO är en teknik som gör att du kan optimera dina artiklar vilket leder till att artikeln blir bäst positionerad i de olika sökmotorerna, särskilt Google. Att genomföra en SEO-strategi gör att du kan synas före dina konkurrenter. Detta kommer att öka din webbplatstrafik och samtidigt din försäljning om du har en e-handelsplats. För att inrätta en bra och naturlig referering är det nödvändigt att följa Googles riktlinjer, dvs de regler som gör att du bättre kan optimera ditt innehåll på SEO-nivå, laddningstiden på dina webbsidor, samt flera punkter för att öka nivån på din webbplats.

innehåll

Tips för att få ett strukturerat Innehåll

Semantik är en av de viktigaste framgångsfaktorerna inom SEO. Valen av ord och struktur som används är viktigt. Intresset för att veta exakt vilka ord som skall användas för rätt kund och rätt sida är en prioritering. 

  • On page-optimering: Använda nyckelord för god SEO:

Söktermer för fat head är mer specifika. Nyckelord för fat head ger stor exponering och hög sökvolym, vilket innebär högst trafiknivå. Nackdelen med fat head nyckelord är att de är dyrare fast fördelen är att denna strategi ger ett stort antal besök från användare.

I många fall är det mer meningsfullt att nyckelorden fokuserar på en specifik textsträng som du skriver in för varje enskild sida på din webbplats så att sökmotorerna kan förstå vad sidan handlar om. Exempelvis en webbsida där vi säljer elsparkcyklar där vi har en specifik sida för elsparkcykelsmotorer, en för el sparkcyklarna och en annan sida där vi säljer sparkcyklar för barn samt hjälmar. Nyckelorden bör referera till just dessa sidor. Nyckelfrasen kan vara något i stil med” sparkcykel för barn i alla åldrar. Vi har hjälmar i alla storlekar.

För att få bra inspiration om nyckelord kan vi använda frågor, jämförelser och prepositioner med hjälp av t.ex. Ubersuggest, Semrush    Answerthepublic.

Long tail sökord eller långa sökfraser är sökord som består av minst tre-fyra ord. Till skillnad från vanliga breda sökord är long tail sökord mer specifika vilket gör att de är lättare att ranka eftersom konkurrensen är mindre.

Långa sökfraser kan dessutom ge en betydligt högre konvertering än vanliga sökord då personen som söker vet vad den letar efter. Att inkludera dessa i din sökordsresearch är därför något vi rekommenderar för att nå det bästa resultatet med ditt SEO-arbete.

.Titel

Med en suggestiv titel kommer du att öka webbsidans chanser att bli läst. Att hitta en lockande och unik titel är nödvändigt för att hamna högt upp i SERP. Titeln ska vara kort och samtidigt relevant för innehållet på sidan. Titeln ska locka användare att klicka på på just din webbsida. 

  •  Metabeskrivning: Skriva inledningen till din SEO artikel 

Metabeskrivning har i sig ingen påverkan på hur Google rankar en sida, men att formulera en bra text kan ändå ge stora fördelar. Metabeskrivning är en slags sammanfattning av sidans innehåll som visas under titeln i sökresultatet. Metabeskrivning är en möjlighet för företaget bakom webbsidan att marknadsföra och sälja in sig själva med syftet att öka CTR, dvs klick frekvensen. Med andra ord är det metabeskrivning taggen som kommer att locka besökare till din sida och engagera användaren. När en person skriver in en fråga på Google och ditt innehåll visas så kommer personen att läsa metabeskrivningen och klicka om den är relevant.

  • Antalet ord

Det tar tid att skriva en SEO-artikel om du vill ha en topposition på Google. Sikta på ungefär 2000 ord. Tänk på de olika vinklarna i ett ämne för att få material till ditt innehåll.

  • Segmentera  och strukturera innehållet med H 1, H 2 .. H6

Att skriva en SEO-artikel i ett utkast kommer inte få användare att läsa den, särskilt om det är nära till eller mer än 1500/2000 ord. För att göra detta måste du klippa sidan i avsnitt (ämnen och underrubriker) och bearbeta ditt innehåll punkt för punkt. Det är viktigt att strukturera en sida för att förbättra läsbarheten. Rubriktaggarna underlättar för sökmotorer att hitta relevant innehåll. Rubrikerna måste alltså både fånga läsarens uppmärksamhet samtidigt som de innehåller sökorden för sidan. Det finns sex rubrikstorlekar, <h1>till <h6> där h1-taggen är den viktigaste och bör användas som huvudrubrik. Resterande taggar kan användas i en hierarkistruktur för att markera upp innehållet på sidan.

  •  Interna och utgående länkar

Interna länkar: Dessa länkar gör att du kan hänvisa till andra sidor på din webbplats. Detta används för att göra vad som kallas en intern mesh. Interna länkar är en bra idé att främja avvisningsfrekvensen och få användaren till att läsa andra sidor (artiklar) på din webbplats. Utgående länkar: De kommer att omdirigera läsaren till en annan webbplats eller sida. Detta gör det möjligt för läsaren att upptäcka mer om ämnet och det kommer att lägga ytterligare värde till ditt innehåll. Sökmotorer inklusive Google har högt värde med utgående länkar. Interna och externa länkar har därför en stor betydelse och bör användas så att du enkelt kan förbättra din naturliga referering. 

  •  Alt-tagg Bilder: Vikt av alt tag

    Bilder är en viktig del av innehållet på en webbsida. Sökmotorer kan dock inte läsa av bilderna och därför krävs en kompletterande alt-tagg. Google tar även hänsyn till filnamnet och titel taggen på bilden. Sökordet ska finnas med i dessa taggar för att sökspindlarna ska ha en chans att hitta dem vilket kan bidra till ökad placering i SERP. I synnerhet är det nödvändigt att minska storleken på dina bilder så att de inte segar ner din webbplats. Slutligen bör du lägga till en alternativ text eller alt-tagg på dina bilder, så att du återigen kan placera ditt sökord genom att indirekt associera dina bilder med ditt innehåll och därmed din webbplats. Klicka Klicka här för att se hur du kan optimera din webbsidas UX design.

Nu kan du få fler besökare än dina konkurrenter

b3seo optimering-logo

Besök oss

Vendevägen 87

182 32 Danderyd