Innan du använder verktyg för att analysera en webbplats är det nödvändigt att följa dessa riktlinjer.

Analysera strukturen på en webbplats

Detta kallas webbplatskarta, det är en mapp i roten på din domän som innehåller alla länkar till sidorna på din webbplats. Denna mapp ges till Google via Google Search Console: Som är ett verktyg vi rekommenderar att sätta på plats när du skapar din webbplats. Detta gör att Google kan känna till arkitekturen på din webbplats och som ett resultat indexera de nya sidorna för att laddas snabbare!

Analysera innehållskvalitet

För att du är intresserad och håller dina leads och besökare intresserade måste du skapa kvalitetsinnehåll genom att följa några viktiga regler:

Integrera kvalitetsinnehåll i din webbplats! Text på startsida med ett rikt semantiskt fält, titel, beskrivning, metabeskrivning på dina sidor kategorier och produkter… Varje sida räknas och kommer att indexeras av sökmotorer.

Laddningstid och läshastigheten

Laddningstiden för dina sidor är viktigt för Googles sökrobotar: De har en begränsad tid att besöka dina sidor, så du måste optimera den tid du har. Detsamma gäller internetanvändare som snabbt kan tappa tålamod eftersom användare letar alltid efter mer innovativa och roliga upplevelser på webben. Om det tar för lång tid att komma åt information kommer de inte att tveka att föredra en annan webbplats som ger dem svar snabbare.

Analysera interna och externa länkar

Genom att länka “logiska” sidor till varandra i en given kategori. Du kommer att vägleda sökmotorns robotar på din webbplats, och hjälpa till att optimera din online synlighet. Styrkan i en artikel beror också på kvaliteten på länkarna mellan sidorna på din webbplats som kommer att kallas internt nät och till de externa sidorna (bakåtlänkar), vilket leder till andra webbplatser. Det är nödvändigt att integrera många parametrar och skapa enhetlighet mellan var och en av dem. När det gäller länkoptimering är det inte en fråga om att bara gynna inkommande länkar utan också interna länkar till din webbplats.

Interna länkar

Det är viktigt att förstå prioriteten för dina länkar: Den första är alltid den viktigaste eftersom Google ger det mer betydelse. Det här är länkar som pekar till andra sidor på webbplatsen. De gör det lättare för Internetanvändare att komma åt andra relaterade ämnen och gå djupare i ämnet genom att titta på andra intressanta artiklar.

Externa länkar

Netlinking är en strategi som består av att öka antalet backlinks till en webbplats för att förbättra dess positionering och synlighet. Backlinks måste komma från en webbsida vars textinnehåll har samma tema som den inriktade sidan.

För att uppskatta webbplatsens popularitet finns det två typer av externa länkar: Inkommande länkar eller bakåtlänkar. Denna typ av länk är väldigt intressant eftersom det gör att besökare kan komma till din webbplats. Men också för att beskriva allvar och kvalitet på din webbplats. Ju fler människor som pratar om dig, desto mer auktoritet har du. Bakåtlänkar har flera positiva konsekvenser: – Rykte – För din SEO – Trovärdighet i din bransch.

Utgående länkar: Den här typen av länk är bra om du begränsar antalet länkutbyte mellan två webbplatser. Detta bör undvikas eller genom att begränsa utbytet till några länkar och helst mellan två riktiga partnersidor. Massiv länkbyggnad från “partnersidor” är i bästa fall ineffektiv och i värsta fall bestraffad av Google Penguin. Dessa länkar måste vara relaterade till ämnen på sidan som innehåller dem.

Google Analytics

Google Analytics används för att analysera publiken på din webbplats. Google Analytics erbjuder ar flera verktyg i ett.

Ett verktyg för analys av besöks

Med Google Analytics har du information till uppgifter om dina-besökare:

  • Plats Var kommer de dun? Mark? Staden?
  • Vilket språk har ställts in när de kom till din webbplats?
  • Vilken typ av enhet använde de för att navigera?
  • Vilken webbläsare används för att visa dina sidor?
  • Hur gamla är dina besökare? Man eller kvinna?
  • Vilka är deras intressen?
Google-Analytics-webb trafik
Google-Analytics-site-analys

Spåra webbplatsens prestanda

Du kan också spåra webbplatsens resultat ur ett mer allmänt perspektiv och lära dig mer om:

  • Avvisningsfrekvens på din webbplats: En studs är användarbeteende som innebär att lämna en webbplatssida utan att titta på andra webbsidor. En hög avvisningsfrekvens kan vara ett dåligt tecken.
  • Antal sidor/sessioner: Hur många sidor besöks i genomsnitt per session? Ett högt antal kan ha två förklaringar. Antingen är informationen på din webbplats väldigt tillgänglig och därför är navigeringen flytande och snabb. Det första fallet är  mycket bättre. Antingen är din webbplats irrelevant eller så är den information som erbjuds galet snabb.
  • Hur snabbt dina sidor laddas: Detta är viktigt eftersom det kan vara relaterat till din avvisningsfrekvens. Långa sidor för att ladda får den otåliga besökaren att lämna din webbplats.
  • Omvandlingsfrekvens.
  • Antal gjorda konverteringar.

Du kan också ha en detaljerad vy över de konverteringsvägar du har definierat i förväg. Detta kommer att låta dig veta i vilket skede av konvertering användare överger sin köpresa och kommer därför att kunna förstå vad som ska förbättras.

Google-Analytics-webbtrafik-analys

En analys av trafikkällor

Med Google Analytics har du också tillgång till ett verktyg som gör att du kan analysera olika trafikkällor.

Var kommer dina besökare ifrån:

  • Direkttrafik;
  • Organisk forskning;
  • Betald sökning;
  • Andra webbplatser;
  • Sociala nätverk;
  • E-postkampanj.

En rapport om dess olika källor till trafik gör att du kan svara på flera frågor: Hur många Internet-användare känner till din webbplats? Hur många sajter pratar om dig? Är du väl positionerat på dina sökord? Har din e-postkampanj varit effektiv?

En innehållsanalys

Med Google Analytics kan du också analysera ditt innehåll och avgöra:

  • De mest visade sidorna.
  • Hur ofta de rådfrågas.
  • Hur mycket tid folk spenderar där.

Ett analysverktyg för den mobila versionen av din webbplats

Google Analytics fungerar också som ett mobilt analysverktyg. Den låter dig analysera dina webbplatser, annonser eller mobila applikationer.

Google Analytics fördelarna

  • Från Google-varningar till uppteckning av avvikelser.
  • Förmågan att uppnå avancerad segmentering.
  • Möjligheten att utesluta internt genererad trafik.
  • En klick karta för att avgöra de varma och kalla delarna av din webbplats.