För att uppnå top-note SEO prestanda så finns det många parametrar samt metoder att tänka på. Vi ska kort beskriva en översikt över några av de 11 mest relevanta SEO trender som troligtvis ska komma under 2021.
Artificiell intelligens
Artificiell intelligens (AI) är en metod som förändrar hur människor tänker samt dess samspel kring sitt online innehåll. Experter anser att signaler och upplevelser från användare är den viktigaste och avgörande faktorn. Det kan handla om olika delar där bland annat klick frekvenser samt den tid det tar för användarnas spendering på en webbsida. Därför är det bra att fånga samt att engagera läsare med användbart och välordnat innehåll. Därför rekommenderar man att använda On-Page SEO checker. Det är ett verktyg som kan hjälpa än att bedöma sidans läsbarhet, bakåtlänkar etc.
Röst sökning
Google Assistant, Apples Siri och Amazons Alexa har röstsökningsteknik som kan vara värdefull för webbsidan. Då tekniken förbättras ständigt så har populariteten ökat. Om man vill använda sig av röst sökning så bör man tänka på sökorden. Man bör fundera över de längre meningar som används dagligen. Röst sökningar fungera bättre med längre meningar än med korta. Exempel lyder: Vilka är de nya sportkläder-trenderna för 2021? Skriftligt så blir det exempelvis: ”Sportkläder trender för 2021?”
Innehåll till Googles EAT-princip
Googles kvalitet på innehållet är en viktig del för att rankningen ska bli så framgångsrik som möjligt. Kvalitet på Google innebär att faktorerna avgör om webbsidan har användbart innehåll. Det finns många sätt att säkerställa kvaliteten på innehållet på webbsidan. Ett exempel är att köparen först skapar en persona som är en form av köp profil. På så sätt är det lättare att förstå vad kunderna önskar. Andra alternativet är forsknings avsikter som kan hjälpa dig med konsumentens upplevelse. Det tredje är att man använder informationen för att skapa innehåll som matchar formatet som målgrupperna föredrar.
Innehåll samt förbättring till SERP
Texter med mera än tretusen ord får oftast tre gånger så mycket trafik och fyra gånger så många aktier än om det är mindre än tretusen ord. Det kan på så sätt också skapa 3,5 gånger fler bakåtlänkar. Man bör börja med att fokusera på mindre innehåll för att få en bättre ranking av sökningarna. Med detta sagt så är det rekommenderat att ens innehåll har kvar kvaliteten. Målet är att ge användarna vettig information som upprätthåller deras engagemang och intresse.
Rekommenderas att börja med att dela upp innehållet i avsnitt med H2- och H3-undertexterna så att texterna blir mer läsbara. Undertexter är mycket viktiga för mobilversioner då vissa kör ljudlöst på mobilen. Därefter ska man se till att lägga upp länkar till relevanta och officiella källor. På så sätt blir innehållet enkelt att dela. Kom dock ihåg delningslänkarna på titelnivå samt i slutet av artikeln så att läsarna kan dela med ett enkelt klick. SEO-verktyget till innehållsmallen är bra då det kan hjälpa dig att optimera ditt sök innehåll.
Utvalda snuttar en stor betydelse
Det finns ingen anledning att ha bråttom för att framställa innehåll på webbsidan om man vill komma högre upp på Googles ranking. Featured snippets är en extrakt. Det är en form av genväg till att få betydelse i Google. För exempel, Ibland när man skriver in något i Google så kanske man märker att en ruta högst upp på SERP, ovanför resultatet. Detta är en ”snippet” extrakt. Det är ett bra sätt att få tillgång till denna eftertraktade första sidan av resultaten. Utdragen visar en viktig andel av trafiken från ens konkurrenter. Dess innehåll visar också viktiga utdrag, bilder, stjärnor, betyg, priser och annat liknande information. För att skapa utdrag så bör man fokusera på frågor som är relevanta nyckelord. Rekommendationen är att använda sig av Google verktyg People also ask.
SEO-strategi bör inkludera video
Videoinnehåll är en bra väg att gå. YouTube har mer än en miljard användare. Om man inte skapar videoinnehåll så är det dags att börja fundera på det nu. Är man inte helt övertygad? Då bör man tänka på detta sätt. Cisco är ett bra verktyg. Videon kommer då att överträffa alla andra former av innehåll när det gäller konsumtion och likande.
Men en bra fråga är hur gör man när man ska optimera videos innehåll? Det första som man bör göra är att se till att optimera namnet och beskrivningen på videokanalen. Beskrivningen bör inte bara vara full av nyckelord och likande, utan den bör också ge en användarvänlig upplevelse samt översikt över det ämne som din kanal visar.
Utöver detta så är nyckelord en viktig del. Om man till exempel optimerar för YouTube kan man hämta inspiration från plattformens autofyllningsfunktion. Börja med att skriva ämnet för din video och se vad som visas i sökfältet. Det finns många bra listor att utgå ifrån om man vill veta exakt vad individerna letar efter på Youtube.
Bildoptimering en viktig del
Google har länge insisterat på bildmärkning och optimering. Detta bör därför vara en del av ens långsiktiga plan på webbsidan. Webbplatsens bilder bör vara optimerade i annat fall så bör det göras snarast. Då ska man använda kvalitet samt relevanta bilder, och se till att anpassa namnet på filerna. Märk också foton och filen så att den är relevant för innehållet i webbsidan. Använd de alt-taggar som används av utforskningsrobotar för att klassificera bilder. Till sist så bör man lägga till bilder i din webbplatsplan så att det blir ännu enklare att bläddra.
Ordentliga sökord är mycket viktiga
Google tittar inte längre bara på utdrag av ord. Utan Google analyserar också kontexten för frågan samt försöker urskilja vad användare söker på och varför. Detta innebär en mer relevant information som tillhandahållits via logiska samt associerade primära och sekundära sökord. Erbjudandet gäller ett sökordsverktyg för att identifiera semantiska och associerade sökord.
Man bör utforma innehåll för att svara på en fråga som din målgrupp skulle ställa? Man bör prioritera innehåll för grupper av valt ämne i stället för att bara fokusera på sökord. Använd slutligen strukturerade data när det är lönsamt. En annan viktig sak är att endast skriva för användarna.
Lokala faktablad spelar en stor roll i SEO strategier
När människor tänker på Internet så tänker de ofta på dess globala natur. Men i verkligheten är det annorlunda. Dom allra flesta Internet-användare använder sökmotorer för att hitta lokaliserade varor och tjänster. Detta kan gälla shopping eller restauranger i närheten eller likande. Just därför så är dom lokala referenser viktiga, samt dess utveckling.
Man kan börja med att skapa en sida för Google My Business. Det är också viktigt att ha en solid backlink profil. Man kan kontrollera vilka typer av bakåtlänkar dina konkurrenter är inspirerade av och rikta dem på eget hål.
Prioritera dataanalys om man vill stanna i toppen av rankingen
Via Data science så kan man enklast förstå sin målgrupp och skapa kampanjer till dom. Genomsökningen kan hjälpa dig att kontrollera vilka webbadresser som utforskas samt vilka plattformar målgruppen är på. Kolla noga igenom referenskällor, kontrollera laddningstider för sidan, indexering, omdirigeringar, stavfel, samt avvisningsfrekvenser osv.
Med aktuella trender inom SEO, måste man tänka på allt från röststyrning till videoreferering. Måtten förändras ständigt och det är viktigt för webbsidans utveckling att stanna på toppen av rankingen. Rätt SEO-verktyg kan hjälpa dig att få den information som man behöver för att styra en smart SEO-strategi.
Nya kommentarer